Lärarens roll som kunskapsbärare måste lyftas, tycker Joakim Svensson.
Lärarens roll som kunskapsbärare måste lyftas, tycker Joakim Svensson. Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Lärare har blivit undergivna drönare

Här är förslag som jag tror hade återupprättat yrket, och gjort svensk skola betydligt bättre, skriver Joakim Svensson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS
|

Lärarbristen i Sverige beror inte på lönen utan på arbetsmiljön. Brister på arbetsbeskrivning och disciplin skapar en kaosartad miljö där undervisning inte prioriteras. Tid går till att tysta en klass i stället för att undervisa den. För mycket tid läggs på mentorskap. Orimliga krav på dokumentation försämrar skolan. Dokumentation är bara en huvudmans brasklapp mot vårdnadshavares anklagelser, och ger inte bättre undervisning.

Många lärare upplever en misstro från samhället, att ständigt bevisa sig genom pappersarbete. Det stryper lärarens autonomi och kreativitet. Lärare har blivit undergivna drönare snarare än kunskapsbärande auktoriteter.

LÄS MER:En skola som struntar i faktakunskaper sviker barnen

Här är förslag som jag tror hade återupprättat yrket, och gjort svensk skola betydligt bättre:

ANNONS

● Skolan ska följa nationella regler och normer som prioriterar undervisning. De som stör undervisningen och andras studiero ska mötas med vuxenvärldens motreaktion och sättas i klass för särskild undervisning, eller stängas av och undervisas av extralärare utanför ordinarie skoltid. Skolan ska prioritera de skötsamma.

● Lärare ska ha en arbetsbeskrivning som lyfter deras roll som kunskapsbärare.

● Ge lärare respekt och tillit så att de inte ska behöva lägga mer tid på dokumentation än vad som är ytterst nödvändigt.

● Bryt föräldrarnas intrång. Ingen vet bättre än lärare hur elever ska undervisas.

● Våld mot lärare bör straffas som våld mot tjänsteman.

● Inför standardiserade och centralt rättade prov i varje årskurs för mellan- och högstadiet, som utgör meritpoäng eller ett huvudsakligt betygsunderlag.

Joakim Svensson, lärare

LÄS MER:Jag vill bli lärare – men måste nog tänka om

LÄS MER:Framtida lärarbrist skrivs ned kraftigt

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS