Lärarbristen i Sverige beror inte på lönen utan på arbetsmiljön. Brister på arbetsbeskrivning och disciplin skapar en kaosartad miljö där undervisning inte prioriteras. Tid går till att tysta en klass i stället för att undervisa den. För mycket tid läggs på mentorskap. Orimliga krav på dokumentation försämrar skolan. Dokumentation är bara en huvudmans brasklapp mot vårdnadshavares anklagelser, och ger inte bättre undervisning.
Många lärare upplever en misstro från samhället, att ständigt bevisa sig genom pappersarbete. Det stryper lärarens autonomi och kreativitet. Lärare har blivit undergivna drönare snarare än kunskapsbärande auktoriteter.
LÄS MER:En skola som struntar i faktakunskaper sviker barnen
Här är förslag som jag tror hade återupprättat yrket, och gjort svensk skola betydligt bättre:
● Skolan ska följa nationella regler och normer som prioriterar undervisning. De som stör undervisningen och andras studiero ska mötas med vuxenvärldens motreaktion och sättas i klass för särskild undervisning, eller stängas av och undervisas av extralärare utanför ordinarie skoltid. Skolan ska prioritera de skötsamma.
● Lärare ska ha en arbetsbeskrivning som lyfter deras roll som kunskapsbärare.
● Ge lärare respekt och tillit så att de inte ska behöva lägga mer tid på dokumentation än vad som är ytterst nödvändigt.
● Bryt föräldrarnas intrång. Ingen vet bättre än lärare hur elever ska undervisas.
● Våld mot lärare bör straffas som våld mot tjänsteman.
● Inför standardiserade och centralt rättade prov i varje årskurs för mellan- och högstadiet, som utgör meritpoäng eller ett huvudsakligt betygsunderlag.
Joakim Svensson, lärare