Låt kunskapsnivån avgöra klassen

Årets nobelpristagare i ekonomi har studerat skolor i Indien, där elever efter genomgångna tester placerats i grupper efter sin kunskapsnivå. Denna ”snilleblixt” har resulterat i att skolresultaten förbättrats väsentligt. Det borde vi lära av, skriver Charlotte Gärde.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Här kommer ett konstruktivt förslag på att lösa den oro vissa har över att nyanlända elever påverkar betygsstatistiken negativt.

Med nuvarande gällande system placeras nyanlända, utrikesfödda elever i en vanlig klass som motsvarar deras ålder och inte deras grundkunskaper.

Det måste vara en självklarhet att nivån på undervisningen ska anpassas efter elevens förkunskaper och inte efter hur gammal hen är. Om de nyanlända får en chans att börja från grunden kan de avancera allteftersom de når kunskapsmålen. Resultaten blir då mer rättvisa och de kan konkurrera på lika villkor med övriga klasskamrater.

Årets nobelpristagare i ekonomi har studerat skolor i Indien, där elever efter genomgångna tester placerats i grupper efter sin kunskapsnivå. Denna ”snilleblixt” har resulterat i att skolresultaten förbättrats väsentligt.

ANNONS

Charlotte Gärde

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS