Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Insändarskribenten ifrågasätter varför reglerna ser så olika ut på land och på sjön. Bild: Karl af Geijerstam
Insändarskribenten ifrågasätter varför reglerna ser så olika ut på land och på sjön. Bild: Karl af Geijerstam

Kräv förarbevis för motorbåt och vattenskoter

Genom pressen får vi allt oftare bevittna artiklar om vattenskoterolyckor och de kommer att bli allt fler med döda eller svårt skadade, skriver signaturen Skepparen.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Det har blivit allt populärare att skaffa sig en snabbgående motorbåt. Många av dessa motorbåtsägare känner överhuvud taget inte till sjölagen. Ständigt blir jag vittne till de mest hårresande manövrar.

På toppen av detta har vi nu alla vattenskotrar där myndigheten skärpte kraven förra året av säkerhetsskäl. Nu måste man vara fyllda femton år för att framföra en vattenskoter. En vattenskoter kan ha mer än 200 hästkrafter. Det kan jämföras med en tung motorcykel. Varför kan inte femtonåringar få framföra tung motorcykel utan körkort? Svaret är för oss alla är självklart men på sjön ställs inga krav.

På land får de nöja sig med en moped på 1 hästkraft med en maxhastighet på 30 kilometer per timma Genom pressen får vi allt oftare bevittna artiklar om vattenskoterolyckor och de kommer att bli allt fler med döda eller svårt skadade.

Förarbevis borde införas för motorbåtar med förslagsvis motorer från och med 20 hästkrafter samt för alla vattenskotrar. Minimiåldern bör vara 18 år liksom på land.

Skepparen