Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Vi lever inte i en skolas rektors diktatoriska propåer om elevernas klädedräkt, menar insändarskribenten. På bilden ses Jensen grundskola i Göteborg. Bild: Meli Petersson Ellafi

Klädkoden avgör inte vad eleven lär sig

Att svaga elever och skolor med stora disciplinproblem skulle bli bättre med klädkoder är en chimär och har inget med verkligheten att göra, skriver Hans-Erich Christenson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Håkan Boström gör i sin ledare (30/9) likhetstecken mellan klädkod i skolan och kravlöshet, han har i detta fall helt förlorat sin trovärdighet, det finns inga vetenskapliga bevis för att en klädkod (indirekt skoluniform) på något sätt förbättrar elevernas inlärningspotential, eller gör att sammanhållningen mellan elever blir större eller bättre i skolan, enligt forskarna David Brunsma och Kerry Rockquemot verkar den i motsatt riktning och hämmar inlärningen för individen. Boström har här hemfallit åt det socialistiska tänkandet tillsammans med Jensen skolans rektor att alla ska vara likriktade, för då är det enklare för överheten att styra individernas självkänsla från individualism mot kollektivismen.

Att svaga elever och skolor med stora disciplinproblem skulle bli bättre med klädkoder är en chimär och har inget med verkligheten att göra. I Sverige ska vi låta individen utvecklas på sitt sätt och inte fösas in i Boströms och Jensen-skolans föreställning om likriktning i vad för klädval eleven och dennes föräldrar gör utifrån deras ekonomiska förutsättningar.

Vi lever inte i en skolas rektors diktatoriska propåer om elevernas klädedräkt. Det räcker att eleven är "hel och ren" om denne sedan kommer i en sportklubbs dress, eller kavaj, kostym, eller klänning ska inte spela någon roll, det enda som är avgörande är vad eleven lär sig – oavsett klädesplagg eller bostadsort. Kan inte Jensen-skolan det ska den stängas.

Hans-Erich Christenson