Kartlägg även cyklisternas beteende

I undersökningen om cykelolyckor har man helt missat att titta på i vilken mån cyklisternas beteende kan ha bidragit till olyckorna, skriver Hans Andersson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Singelolyckor ligger bakom de svåraste cyklistskadorna. Det konstateras i forskning som pågår vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs Universitet (GP 20/9). Syftet är att kartlägga vilka åtgärder som krävs för att minska antalet cykelolyckor. Ett antal åtgärder i miljön kring cyklisterna pekas ut som möjliga att åtgärda. Det är bra.

Men i artikeln nämns inte något om beteenden hos cyklisterna som bidragande orsak till olyckorna! Rimligen bör även denna aspekt som orsak till olyckorna kartläggas!

Exempelvis hur stor andel av cyklisterna som råkade ut för olyckor körde mot rött ljus? Hur stor andel körde på rätt sida av vägen? Hur stor andel körde inte där det var avsett att cyklar skulle köra? Hur stor andel körde med för hög hastighet? Hur stor andel hade bristande uppmärksamhet på sin omgivning till exempel genom att prata eller titta i mobilen?

ANNONS

Det hjälper inte hur bra miljön kring cyklisterna formas om inte också beteendet anpassas efter rådande förutsättningar och trafikregler.

Hans Andersson

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS