Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: JESSICA GOW / TT
Bild: JESSICA GOW / TT

Kan vem som helst undervisa?

Att tro att man kan klara alla utmaningar det innebär att vara lärare på högstadiet utan utbildning är skrämmande och ett stort svek mot eleverna, skriver signaturen Legitimerad gymnasielärare.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Tisdagens artikel i GP om Richard som går in och vikarierar i flera ämnen på högstadiet i en skola i Göteborg ger en skrämmande bild av hur undervisning bedrivs på flertalet skolor.

Richard har nyss gått ut gymnasiet och har de flesta ämnen i färskt minne. Är det detta som krävs för att gå in och ta ansvar för undervisning på högstadiet? Behövs det ingen utbildning?

Som lärare på högstadiet har du läst flera terminer på universitetet i de ämnen du undervisar i. Dessutom har du läst pedagogik under flera år. Detta kan man inte bortse ifrån. Att undervisa i dag handlar inte om att beskriva händelser och fenomen. Vill eleverna veta vem Leonardo da Vinci var eller vilka som var inblandade i det trettioåriga kriget hittar de snabbt detta på sina telefoner eller datorer.

Kräver hög kompetens

Att vara lärare i dag handlar alltså sällan om att beskriva ett fenomen utan om att visa olika infallsvinklar på fenomen och att analysera samt ifrågasätta tillsammans med eleverna. Viktigt i dagens klassrum är också källkritiken.

En lärare arbetar efter lagar och förordningar, följer det som står i läroplanen och det som står i de olika ämnesplanerna. En lärare arbetar med formativ bedömning för att hjälpa eleverna att bli bättre och få större självförtroende. En lärare arbetar med elev- demokrati i ett klassrum med 34 elever där fem procent har dyslexi och fem procent har adhd. Många är vetgiriga och vill snabbt gå vidare medan andra tycker att det går för fort.

En lärare arbetar med anpassningar för de elever som behöver det och samarbetar med elevhälsa för de elever som behöver särskilt stöd. En lärare dokumenterar och följer utvecklingen – ibland för så många som 150 elever. Att vara klass- föreståndare innebär att ha ett helhetsansvar för vissa elevers hela studiesituation.

Att tro att man kan klara dessa utmaningar utan utbildning är skrämmande. Richard är duktig och modig men det är ett stort fel och ett svek mot eleverna när rektor anställer honom på terminsbasis och dessutom utser honom till klassföreståndare.

Legitimerad gymnasielärare och specialpedagog