Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Som delägare av cannabisföretag, marknadsförare för produkter, rådgivare eller investerare, stödjer och uppmuntrar dessa kändisar cannabisindustrin. På bilderna: Snoop Dogg, David Crosby och Martha Stewart.

Kändisarnas gränslösa jakt på pengar

Hur mycket bryr sig egentligen David Crosby, Martha Stewart, eller Snoop Dogg om oss? Och framför allt: hur väl vill de oss med tanke på att alla tre gett sig in i cannabisbranschen, skriver Ante Filip Tepic.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

De är populära och åtnjuter mångas gillande; där de dyker upp samlas folk och de etiketteras som förebilder; de porträtteras som kändisar och sägs vara framgångsrika i sina branscher. Men hur mycket bryr sig egentligen David Crosby, Martha Stewart, eller Snoop Dogg om oss? Och framför- allt: hur väl vill de oss?

Alla dessa tre är bara några av många så kallade kändisar som på ett eller annat sätt gett sig in i cannabisbranschen tillkännager tidningen Accent, med hänvisningar till uppgifter från det amerikanska affärsmagasinet Forbes.

Chris Walsh, grundare och redaktör vid sajten Marijuana Business Daily, döljer inte framgångssiffrorna kändisengagemanget genererar; konsumenter är beredda att betala 25 procent mer för en produkt, om en kändis marknadsfört den.

Som delägare av cannabisföretag, marknadsförare för produkter, rådgivare eller investerare, stödjer och uppmuntrar dessa cannabisindustrin att etablera sig och expandera.

Vi som mottagare av denna marknadsföring bör vara medvetna om vad som driver dessa personer till att agera som de gör. Är det i första hand vårt bästa som motiverar dem, eller är det kanske vinsten och den egna ekonomiska vinningen som är drivande?

Chris Walsh, grundare och redaktör vid sajten Marijuana Business Daily, döljer inte framgångssiffrorna kändisengagemanget genererar; konsumenter är beredda att betala 25 procent mer för en produkt, om en kändis marknadsfört den.

Vinstjagandet väljer inte medel. Det är målet, den ekonomiska vinningen, som styr och bestämmer kursen. Om en eller flera människor blir beroende och faller offer för en drog, tas inte i beaktning.

Spektaklet är alltigenom sorgligt, upprörande, farligt och vidrigt.

Ante Filip Tepic