Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Inte sällan fipplar chauffören med sin mobil eller kollar den skärm som man ser vilken körning man kan få, allt i denna höga fart, skriver insändaren. Bild: Virginia Mayo
Inte sällan fipplar chauffören med sin mobil eller kollar den skärm som man ser vilken körning man kan få, allt i denna höga fart, skriver insändaren. Bild: Virginia Mayo

Jag undrar var det är mest fördelaktigt att krascha

Här blir man till en slags "testpilot" som pressar bilen hårt i kurvan om möjligt i syfte få klart för sig när bilen kan tänkas välta, skriver Lars Hagström.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Sedan cirka sex månader så har jag tagit dialys i Borås eller Skene.För min del är dialysen inte mer dramatisk än att dricka en kopp 11-kaffe. Den dramatiska delen svarar en icke föraktfull del av de taxichaufförer som kör mig till eller ifrån behandlingen via Härskogsvägen.

Morgonresans äventyrligheter börjar redan vid Jutagården och i höjd med Warpås så är det fullt pådrag. 90 km/h har jag lyckats läsa av på hastighetsmätaren när jag klamrat mig fast i takstroppen på bilen.

Vänster- och högerkörning blandas friskt efter tycke och smak.

Vänster- och högerkörning blandas friskt efter tycke och smak. De avsnitt på vägen som har 40 km/h som rekommenderad fart verkar som en upp-piggare för allt för många av mina chaufförer. Här blir man till en slags "testpilot" som pressar bilen hårt i kurvan om möjligt i syfte få klart för sig när bilen kan tänkas välta! Att man kör bra mycket över de där 40 km/t ligger så att säga i sakens natur.

Inte sällan fipplar chauffören med sin mobil eller kollar den skärm som man ser vilken körning man kan få, allt i denna höga fart.

Som passagerare så blir man filosofiskt lagd och undrar var det är mest fördelaktigt krascha – före eller efter Härskogen, med tanke på var ambulansen kan finnas som närmast.

Inte sällan hinner min taxi upp en bil som faktiskt följer hastighetsbestämmelserna. Då lägger sig taxin, inte sällan runt tio meter bakom framförvarande bil precis som det då skulle kunna gå fortare! Skulle ett vilt springa ut i vägen i ett sådant läge så är olyckan ett faktum.

Vid ett tillfälle anmälde jag en chaufför, men fick då till svar: "Vad ska vi göra, vi kan inte stänga av honom".

Västtrafik, som kan logga alla körningar, bör rimligtvis känna till de hastigheter som förekommer. Det är en gåta att man inte tar dessa chaufförer som kör så fort ur tjänst.

Lars Hagström

LÄS MER: Västtrafik om fuskappen för att slippa betala: ”Provocerar mig något så fruktansvärt”

LÄS MER: Lugna men frustrerade – svenskarna om pandemin