Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Fria ord: Jag förstår mig inte på elbilen

En elbils miljöskuld jämfört med en fossildriven bil är betald efter 20 – 25 tusen mil, skriver insändaren.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Kan någon hjälpa mig att förstå varför elbilar är så populära numera?

En elbils miljöskuld jämfört med en fossildriven bil är betald efter 20 – 25 tusen mil. Det blir då dags att byta batterierna till en kostnad av minst halva bilens nypris och räkneverket för miljöskulden nollställs.

För tillverkning av batterier går det åt sällsynta jordartsmetaller som bryts av arbetare som arbetar under miserabla förhållanden och av företag som inte bryr sig om miljön.

Elbilar annonseras nu med en räckvidd 40–50 mil på en laddning, men, hur långt kommer man i 10 minusgrader, fullastad bil med takbox på väg till fjällen?

I en fossildriven bil kan man ha en reservdunk om man befarar att bli stående på grund av ”soppatorsk” och har man missat det, finns det ofta hjälp att få av andra bilister. Blir du stående med en elbil är enda alternativet bärgningstjänst.

Att skaffa sig ett privat tankningsställe kostar upp till 10 tusen kronor med tillräcklig säkring och 3-fas. Om du har möjlighet till egen stolpe. En stor andel av befolkningen bor i flerbostadshus. Var ska de tanka?

Tankningsställen för el längs våra stora vägar är fåtaliga och i glesbygd obefintliga. Den som bara kör sin elbil i staden eller på stora vägar kanske kan klara sig med god planering. Men, alla vi andra? Vi som har sommarstuga i Dalsland eller i fjällen.

En tankning av en fossilbil går på kanske 10 minuter på tankningsställen som finns nästan överallt. Vid tankning av en elbil måste du göra ett längre uppehåll. Eventuellt kan det kombineras med fikapaus men om du är angelägen om att komma fram blir uppehållet bara stressande.

Räddningstjänsten och MSB varnar för brand i elbilar. Man ska inte försöka släcka själv utan bege sig 50–100 meter därifrån för att undgå giftiga gaser. Uppstår termisk rusning i ett litiumjonbatteri kan gaserna vara dödliga.

Jag förstår mig inte på elbilen, vare sig ur miljösynpunkt eller ur privat perspektiv. Vet någon bättre?

Bilspekulant