Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

En corona-anpassad lärarutbildning innebär inte att studenters skolplacering rutinmässigt ändras för att minimera resande i kollektivtrafik, skriver företrädare för Göteborgs universitet. Bild: Olof Ohlsson
En corona-anpassad lärarutbildning innebär inte att studenters skolplacering rutinmässigt ändras för att minimera resande i kollektivtrafik, skriver företrädare för Göteborgs universitet. Bild: Olof Ohlsson

Inte önskvärt med snabba ändringar av skolplaceringar

Det är en stor utmaning att bedriva en normal verksamhet i dessa tider. Men vi gör alla vårt bästa för att hitta en rimlig balans och för att bibehålla kvalitet, skriver enhetschef Anna Brodin och dekan Åke Ingerman, Göteborgs universitet, i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

23/10 Visst kan ni bättre, Pedagogen

”Lärarhandledare” frågar sig varför inte Göteborgs universitet kan erbjuda studenter på lärarutbildningen praktikplatser närmare den egna bostaden för att minska resandet.

Göteborgs universitet har genomfört omfattande anpassningar av all lärarutbildning för att bidra till minskad smittspridning. Merparten av utbildningen utförs sedan i mitten av mars på distans. När det gäller de verksamhetsförlagda delarna är huvudprincipen dock fortsatt att de ska genomföras på plats i skolor och förskolor, då detta behöver genomföras som en nära del i den dagliga skolverksamheten – och om detta inte är möjligt kan studenter helt enkelt inte slutföra sina utbildningar.

I nära dialog med skolhuvudmän har också den stora majoriteten av våra verksamhetsförlagda kurser genomförts som planerat. Där det varit nödvändigt har anpassningar gjorts för att minska risken för ökad smittspridning. Det har bland annat inneburit att examinerande lärare inte rör sig i för många olika miljöer, och det har också gjorts förändringar i enskilda programs eller studenters studiegångar.

Däremot innebär inte en corona-anpassad lärarutbildning att studenters skolplacering rutinmässigt ändras för att minimera resande i kollektivtrafik. Det är inte önskvärt ur ett kvalitetsperspektiv att genomföra snabba ändringar av skolplaceringar eftersom det krävs en långsiktig planering för att skapa goda förutsättningar för lärande i nära samverkan mellan student och handledare. För att om möjligt undvika att studenter behöver använda kollektivtrafik på tider då det är risk för trängsel uppmuntras istället till dialog mellan student och handledare för att hitta individuella lösningar.

Det är en stor utmaning att bedriva en normal verksamhet i dessa tider. Men vi gör alla vårt bästa för att hitta en rimlig balans och för att bibehålla kvalitet.

Anna Brodin, enhetschef med ansvar för VFU

Åke Ingerman, dekan utbildningsvetenskapliga fakulteten

LÄS MER: Kan du alla orden i årets Högskoleprov?

LÄS MER: Guide: Så skriver du ett bra cv och personligt brev