Att kombinera stora byggprojekt med befintlig verksamhet är komplicerat, skriver Lena Andersson. Arkivbild.
Att kombinera stora byggprojekt med befintlig verksamhet är komplicerat, skriver Lena Andersson. Arkivbild. Bild: Anders Ylander

Hur är det att gå i skolan på en byggarbetsplats?

Med noggrann planering och en god vilja är det samtidigt fullt möjligt att hitta bra lösningar, skriver Lena Andersson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS
|

Det kan ni fråga barnen i Bräckeskolan om! Under fyra år ska Bräckeskolan genomgå en total omdaning med till- och ombyggnationer och en ny skolgård. Det är självklart jättepositivt att staden satsar på Bräckeskolan, som kommer bli en av stadens finaste skolor när den står klar. Samtidigt kan det verka lika självklart att staden noga planerar ett projekt där små barns vardag påverkas i hög grad under en lång tid, så är tyvärr inte fallet.

Göteborg har en hög svansföring i frågor som rör barnperspektivet i planering och har bland annat utvecklat en metod för barnkonsekvensanalys i detaljplaner. I projekt som direkt påverkar barn, såsom ombyggnationer av skolor, verkar det däremot inte finnas några rutiner för hur barnens behov ska tillgodoses.

ANNONS

Basala behov som studiero, plats för varierad lek under raster och möjlighet att få en paus från bullrande arbeten under skoldagen har helt förbisetts i planeringen. Under byggets första år har skolans 500 elever i låg- och mellanstadieålder försetts med hörselkåpor under lektioner. De har fått trängas på en bullerutsatt yta som kallas skolgård, men som mest består av asfalt och lera samt uppmanats att “härda ut och ha tålamod” samtidigt som leklusten viker. Fyra år är lång tid för ett barn.

Att kombinera stora byggprojekt med befintlig verksamhet är komplicerat. Med noggrann planering och en god vilja är det samtidigt fullt möjligt att hitta bra lösningar. Under våren var jag en av initiativtagarna till medborgarförslaget “Ge Bräckeskolans barn bra lekmiljöer under byggtiden”. Förslaget fick på en vecka de 200 röster som krävs för att det ska lyftas politiskt.

Jag uppmanar nu våra politiker att ta till er av förslaget, ta de beslut som krävs för att ge Bräckeskolans barn en dräglig miljö under de tre år som återstår av bygget och glöm inte att se till barnens behov i framtida projekt.

Lena Andersson, förälder till barn på Bräckeskolan

LÄS MER:Tänk om det inte finns ett rättvist sätt att mäta kunskap

LÄS MER:Omänskligt att tvinga en femåring börja skolan utan en endaste kompis

LÄS MER:Kris på Hovåsskolan – 18 tjänster försvinner

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS