Under firandet av Göteborgs 400-årsjubileum nu i slutet av augusti tittade jag på alla fina skärmar som fanns uppsatta vid Stora Teatern och som hade information om firandet.
Jag är intresserad av historia. Det fanns en skärm med en QR-kod som skulle visa om Göteborgs 400-åriga historia, om jag skannade koden. Jag är 80+ och har svårt med att se skärmen i solsken, så jag ställde mig i skuggan. Då poppade det upp en ruta som ville ha mitt telefonnummer. Lite vimmelkantig som jag var, skrev jag in det för att få den historiska beskrivningen. Men icke.
Man talade om att nu hade jag beställt ett telefonabonnemang för 200 kronor per månad och genom att skriva in en pinkod som skickats verifierade jag beställningen. Naturligtvis gjorde jag inte det utan gick ur, men meddelandet låg kvar trots att jag försökte ta bort det.
Då tog jag och stängde ner telefonen helt så att jag måste börja om från början med sim-koden. Nu kunde jag koden utantill. Efter denna manöver blev jag av med ”telefonbolaget”. Men detta visar hur lätt man kan råka ut för oseriösa bolag och företag. Är jubileumsorganisatörerna medvetna om detta? Hur kunde det bli så här?
Ånk
LÄS OCKSÅ: Bedragare blåste Nathalie på 99 000 kronor
LÄS OCKSÅ: Kriminella nätverk lurar studenter på bostad
LÄS OCKSÅ: Våg av bluffmejl – låtsas betala ut bostadsbidrag och elstöd
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.