Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Piz Nair in St. Moritz, Schweiz. Bild: ARNO BALZARINI

I alperna byggs linbanor – hämta hjälp där!

Nu tar man sig för pannan igen. Hur i alla glödheta kan en "enkel" linbana kosta mer än fyra miljarder kronor?, skriver Per Svensson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

1979 byggde Leitner en kabinbana mellan Zermatt i Schweiz upp till toppen av Klein Matterhorn på 3 800m höjd. De gjorde detta för 60 miljoner CHF (550 miljoner SEK) vilket torde motsvara cirka två miljarder i dag, uppräknat för index.

Titta dessutom på denna film på Youtube om projektet så förstår du hur enormt mycket svårare ett sådant projekt måste ha varit jämfört med det närmast löjligt enkla uppdraget att i Göteborg bygga på platt mark i havsnivå:

När det nu äntligen kommit upp ett vettigt förslag att lösa en del av den besvärliga cykel- och persontransporten över Göta älv så klantar genast utredande myndigheter till det genom att först göra en grov felgissning, och sedan sabotera allmänhetens redan sargade förtroende för deras förmåga att upphandla ett infrastrukturellt projekt genom att ange en hisnande siffra.

Vi måste ju inse att det måste få provas alternativ till stora klumpiga spårvagnar som kör runt mitt ibland oss passagerare. Vi försöker ju fasa ut bilarna i centrum. Låt de gnisslande dinosaurierna gå samma väg. Köp trådbussar om vi nu måste ha stora fordon. Billigare, smidigare och tystare. Dessutom skapar det jobb.

Slå en signal till Leitner eller Doppelmayr och be dem lämna offert på vår linbana. Om anbudet är för högt, leta då in den grupp i Schweiz som upphandlade banan till Klein Matterhorn och be dessa tuffingar sköta specifikation och upphandling. De har sannolikt beställt dussinvis av andra linbanor och vet hur en sån slipsten skall dras. Hur många kabinbanor har våra mjuka spårvagnsköpare i Göteborg i erfarenhetsbagaget?

Per Svensson

civilingenjör Billdal