Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Vi närmar oss slutet på 2020 och sedan 1978, när jag blev medveten om de här frågorna, har inte mycket hänt inom den skattefinansierade världen, menar insändarskribenten. Bild: Olof Ohlsson

Hur tillgänglig är hjärtsviksbussen?

Hur tror du att en person med gångsvårigheter och rullator ska ta sig uppför en ranglig sjustegstrappa på en hjärtsviktsbuss, skriver Lillie Candow.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Läste i GP 30/9 att patienter med hjärtsvikt ska få snabb vård medelst ett pilotprojekt i buss. Återigen utestängs rullstolsburna personer och andra med rörelsehinder. Vi har en tvingande diskrimineringslag (2008:567) – se särskilt §3 och 4 – som klart anger vad som gäller. Men tydligen förbiser man lagstiftningen avseende blodbussar, fästingbussar, nu hjärtsviktsbussar och faktiskt de flesta vårdcentraler och mottagningar inom sjukvården i vårt land.

För hur tror du att en person med gångsvårigheter och rullator ska ta sig uppför en ranglig sjustegstrappa på en hjärtsviktsbuss? Och hur gör en person i rullstol? Ropar "hallelujah, Jesus lever” och plötsligt kan hon gå?

I all upphandling skall inte bara miljö- och mångfaldsfrågor ingå utan givetvis också fysisk tillgänglighet.

I all upphandling skall inte bara miljö- och mångfaldsfrågor ingå utan givetvis också fysisk tillgänglighet. Men säg den vårdcentral som har en golv- eller taklyft så en patient kan komma upp på en brits för undersökning? Ingen mig veterligen. Knappt ens de stora sjukhusens mottagningar, förutom röntgen. För vem kan lyfta en 80–100 kilo tung man – och vill man bli lyft av en okänd person?

Vi närmar oss slutet på 2020 och sedan 1978, när jag blev medveten om de här frågorna, har inte mycket hänt inom den skattefinansierade världen. Om man inte räknar avfasade trottoarkanter och ibland fungerande tillgänglighet inom kollektivtrafiken. Så dags att minska ordflödet och skrida till handling för allas lika värde!

Lillie Candow, Göteborg