Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Trafikverket behöver se hur verkligheten ser ut och inte bara gå på fina visioner om en bilfri stad och kalkyler om lägre utsläpp, menar insändarskribenten. Bild: Claudio Bresciani/TT
Trafikverket behöver se hur verkligheten ser ut och inte bara gå på fina visioner om en bilfri stad och kalkyler om lägre utsläpp, menar insändarskribenten. Bild: Claudio Bresciani/TT

Hur resonerar Trafikverket?

Om södra Göteborg ska fortsätta växa och vara en attraktiv plats att bo på behöver Trafikverket lösa bilköerna vid Hovåsmotet, skriver Johan Åberg.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Det pågår en efterlängtad utbyggnad av väg 158 mellan Hovåsmotet och Brottkärrsmotet i södra Göteborg. I många år har köerna söderut sträckt sig kilometerlånga på sena eftermiddagar, och inte har det blivit bättre av att det byggs för fullt kring Nya Hovås samt runt Kullavik och Särö längre ner längst med vägen. Döm då av mångas förvåning att detta nya körfält endast är till för bussar.

Jag varierar mitt sätt att ta mig till jobbet, men i dessa tider har det mest blivit bilen. Men de många gånger jag åkt med Rosa express så har det aldrig varit problem med framkomligheten för bussen. Väl framme vid Hovåsmotet tränger sig bussen in bland bilköerna och får sedan fart igen. Aldrig har bussen stått still eller fått vänta. Så jag förstår faktiskt inte varför detta nya körfält endast är till för bussarna. Det behövs inte!

Om södra Göteborg ska fortsätta växa och vara en attraktiv plats att bo på behöver Trafikverket lösa bilköerna vid Hovåsmotet. Biltätheten kommer inte minska då kollektivtrafiken inte är lockande med överfulla bussar. Låt det nya körfältet vara öppet för alla, eller i alla fall för de som samåker. Något annat resonemang är dumdristigt. Trafikverket behöver se hur verkligheten ser ut och inte bara gå på fina visioner om en bilfri stad och kalkyler om lägre utsläpp.

Johan Åberg

LÄS MER: Infekterad politisk strid om köerna på väg 158

LÄS MER: Trafikverket och Göteborgs stad i miljontvist om Västlänken