I primärvården skall vi förbättra tillgängligheten, utveckla bättre system, effektivisera, prioritera rätt och hushålla med resurserna. Något som kräver resurser är besökstider som står tomma på grund av sent avbokade och uteblivna patienter.
Självklart kan det dyka upp sjukdom eller annat som man inte kunnat förutse, som gör att man med kort varsel behöver boka av. Samma patienter som bokat av precis 24 timmar före besöket av olika skäl såsom jobb, skola, resor eller sociala aktiviteter kan klaga på att de inte snabbt nog får en alternativ tid. Det är tidskrävande att ringa patienter på väntelistan för att se om någon med kort varsel kan komma på den besökstid du sent bokat av.
Du som är patient kan bidra till att förkorta väntetiderna genom följande val:
* Kom till det besök du blivit kallad till (var på plats i god tid).
* Om du absolut inte kan komma den tid du kallats till, boka om i god tid.
* Om du inte är intresserad av behandling, meddela så fort du får kallelsen.
På detta sätt kan vi bättre utnyttja de resurser vi har. Det är dina och mina skattepengar som vi måste vara rädda om och du som patient har också ett ansvar.
Grubblaren