Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Hisnande höjning

Riksrevisionen måste nagelfara Transportstyrelsen. Avgiften för vägtrafikregistret har höjts med 30 procent. Hur är det möjligt? skriver Jan Åke Ltd.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Fick faktura på bilskatten från Transportstyrelsen. Eftersom avgiften för vägtrafikregistret höjts med 30 procent från 50 kronor till 65 kronor undrade jag hur det är möjligt att deras kostnader för att hålla register plötsligt stigit med detta belopp.

Vad gör de och vilka pengar har de, tänkte jag och kollade på deras hemsida. Där stod att det då fanns 12 002 887 (12 miljoner) fordon som de hanterar och registerför.

Om vi nu multiplicerar 12 miljoner med 65 kronor så får vi den fullkomligt hisnande summan om 780 miljoner kronor om året för att hålla ett register. Observera då att skyltarna får vi betala separat med 180 kronor.

Är det stöld eller går pengarna till annat?

Det här måste Riksrevisionen ingående nagelfara. Befinns det vara i sin ordning måste detta omedelbart privatiseras, så att jag med flera kan lämna anbud att med runt 20 personer driva detta för 80 miljoner. Då blir det goda löner och årlig vinst på 25 miljoner samtidigt som skattebetalarna sparar 700 miljoner eller att äldrevården kan få dem. En win-win-situation.

Hur i herrans namn kan det få vara på detta vis?

Jan-Åke Ldt