Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hamnen utgör också en viktig farled för marina transporter till andra orter i Vänerområdet, menar insändarskribenten. Bild: Jonas Lindstedt
Hamnen utgör också en viktig farled för marina transporter till andra orter i Vänerområdet, menar insändarskribenten. Bild: Jonas Lindstedt

Hamnen – Göteborgs hjärta

Stadsutvecklingen bör dessutom värna om vår marina tradition genom att visa på viljan att stödja marina ikoner, skriver ”BF”.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

En pulserande hamn utgör en viktig strategisk utgångspunkt för Göteborgs utveckling. Framgångsrika företag, organisationer och städer utnyttjar sina unika tillgångar i sin utveckling. Alla städer har inte en hamn. Det har Göteborg.

Hamnen utgör också en viktig farled för marina transporter till andra orter i Vänerområdet.

Stadsutvecklingen borde i högre grad värna om vår marina tradition och hamnens unika tillgång, än det som sker i dag. Blockerande lågbroar är bland annat sådant som utgör barriärer i en positiv hamnutveckling. Satsa istället på en levande hamn med båt- och färjetrafik som dessutom är mer flexibelt än fasta broarrangemang. Flexibilitet blir också ett nyckelord i de utmaningar som som kan komma genom bland annat överraskande händelser.

Kollektivtrafiken behöver också satsa på flexibla lösningar såsom elbussar istället för spårbundna lösningar och färjetrafik istället för utsatta lågbroar.

Stadsutvecklingen bör dessutom värna om vår marina tradition genom att visa på viljan att stödja marina ikoner såsom ångfartyget Bohuslän och Färja 4. Dessutom att genomföra nödvändiga investeringar för utveckling av Eriksbergs Kulturbåtshamn.

Värna om tradition och förnyelse för hamnen, Göteborgs hjärta.

BF

LÄS MER: GBG400: Sanningen om den legendariska sjösättningsbilden

LÄS MER: GBG400: Den största smällen i Göteborgs historia