Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Höghastighetståg ett slukhål

Alla samhällsekonomiska beräkningar visar nu att de hundratals miljarderna skulle göra mycket större nytta om de delades över hela landet, skriver signaturen Desillusionerad.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Bedömda kostnader för höghastighetsbanorna har nu nått ofattbara 400 miljarder kronor och kostnadsberäkningarna stiger varje halvår.

Skulle regeringen spendera dessa belopp blir det inte mycket över för underhåll och förbättringar i övriga landet.

I Västsverige får vi stationer i Borås, Landvetter och eventuellt Mölndal. Det är allt.

Bohuslän, Dalsland, Värmland och stora delar av Västergötland får hanka sig fram som i dag.

Det är inte för sent att tänka om samt nöja sig med drygt 200 km/tim till Borås och Landvetter. På köpet räcker pengar även för övriga (Väst)Sverige!

Visst behövs bra järnvägar i hela landet, till exempel Göteborg-Borås, men Västsverige blev bortdribblat redan på 90-talet då bland annat Eskilstuna och Västerås fick nybyggda järnvägar och tåg för 200 km/tim till Stockholm. Från 1997 pendlar man tio mil mellan dessa städer på under en timma.

Hade regeringen då unnat Borås samma rimliga investering som Mälardalen skulle det gett en restid under 40 minuter de sex milen till Göteborg och även en station på Landvetter till en mycket lägre kostnad än en höghatighetsbana.

Alla samhällsekonomiska beräkningar visar nu att de hundratals miljarderna skulle göra mycket större nytta om de delades över hela landet. Det är inte för sent att tänka om samt nöja sig med drygt 200 km/tim till Borås och Landvetter. På köpet räcker pengar även för övriga (Väst)Sverige!

Desillusionerad