Flera flygbolag som opererar med flygplanstillverkaren Boeings senaste och modernaste flygplansmodell, Boeing 737MAX8, har bestämt att de ställer sina 737MAX8 på marken intill dess orsaken till de två haverierna utretts och åtgärdats.
Men när det gäller de gasdrivna bussar som visat sig vara rena dödsfällan fortsätter bussbolaget Keolis att använda busstypen som om ingen olycka skett. I stället vill man, enligt den svenska modellen, utreda och inte "förivra" sig då ingen dog. Och så skyller man allt på den "mänskliga faktorn", det vill säga chauffören.
I seriösa säkerhetsanalyser får inte den "mänskliga faktorn" ensamt vara orsaken till en katastrof. Den "mänskliga faktorn" med gasbussarna är konstruktionen. Att placera gastankarna oskyddade på en sådan plats att en annars odramatisk krock tveklöst skulle, om bussen varit i trafik, ha medfört att passagerare innebrändes, visar att man inget begriper om säkerhetsanalyser. "Grounda" bussarna omedelbart!
Lars