Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Bengt Kjellin

Griskampanj en skandal på många sätt

Grisarnas utsätts för ett extremt lidande på grund av hård avel och ytterst torftiga livsmiljöer, skriver Jonas Nordberg.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Jag blir rosenrasande på att EU slösar 26,9 miljoner kronor på reklamkampanjen ”Gilla gris”. Syftet är att öka konsumtionen av griskött i Sverige och Danmark hos unga.

Det en miljöskandal. Människan och våra boskapsdjur står för 96 procent av däggdjurens biomassa, enligt WWF. De vilda däggdjuren förlorar sina livsmiljöer när foderodlingar och betesmarker breder ut sig.

Det är en etisk skandal. Grisarnas utsätts för ett extremt lidande på grund av hård avel och ytterst torftiga livsmiljöer. Grisen vill leva ett lyckligt liv och inte dödas, precis lika mycket som du och jag.

Veganköttföretaget Beyond Meats aktiekurs har sjudubblats sedan börsintroduktionen i maj. Framtidens miljövänliga och etiska kött är utan tvivel växtbaserat. EU borde därför sluta upp med att propagera för animalier och istället gynna de växtbaserade alternativen, exempelvis genom en köttskatt.

Jonas Norberg