Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Björn Larsson Rosvall/TT
Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Grönköping – förlåt, Göteborg

Detta kunde ha varit en berättelse från Grönköping. All likhet med linbaneprojektet i Göteborg är avsiktlig, skriver signaturen Svensson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Styrelsen för det stora bilföretaget gav bolagets tekniker i uppgift att ta fram en ny elbil. Den skulle anpassas till det befintliga produktprogrammet och fick inte kosta mer än 110 000 kr. Projektnissarna jobbade hårt och kom fram till, att det skulle nog gå, men bilen skulle kosta 410 000 kr. Aj, aj, sade styrelsen, den där summan får ni halvera, så den i alla fall inte blir mer än dubbelt så stor som vi sade från början.

Nu fick styrelsen kalla fötter. Om man körde vidare med ett sådant här projekt, skulle man riskera att röstas bort vid nästa stämma.

Sagt och gjort. Jo, det skulle gå att komma ner till en kostnad på 220 000 kr. Fast då kommer inte bilen att kunna köra lika långt, den kommer att ta färre passagerare och vi har ju inte råd att kosta på utseendet något extra, så den kommer att se ut som en Trabant från gamla DDR. Och säkerheten kan vi glömma helt.

Nu fick styrelsen kalla fötter. Om man körde vidare med ett sådant här projekt, skulle man riskera att röstas bort vid nästa stämma. Då var det bättre att skämmas inför aktieägarna och erkänna att man hade gissat helt fel vad den nya bilen skulle kosta.

Detta kunde ha varit en berättelse från Grönköping. All likhet med linbaneprojektet i Göteborg är avsiktlig. I verkligheten hade projektet i bilföretaget hamnat i papperskorgen så fort man insåg att det var helt orealistiskt.

Svensson