Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Hasse Holmberg/TT

Goda råd var dyra

Jag vill varna andra pensionärer som, precis som jag, inte behärskar IT-branschen och behöver hjälp då och då, skriver Roberto Godoy Mejia.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Jag vill varna andra pensionärer som, precis som jag, inte behärskar IT-branschen och behöver hjälp då och då. I tidningen har jag sett löftesrika presentationer av Tech Troopers, en firma av kunniga IT-frilansare styrd av ”vinsttörstiga” marknadsdirektörer.

Mitt fall var enkelt: Jag skickade frågan ”Kan ni hjälpa mig att få Outlook 2003 att fungera i Windows 10?”. Jag hade använt programmet i många år med plötsligt fungerade det inte vid en uppdatering. De svarade: ”Nej, inte utan att sänka säkerheten”. Jag svarade: ”Då struntar jag i programmet och använder inte det”. En bekräftelse på beställningen fick de aldrig.

Väldigt fort svarade en annan person än den jag hade haft kontakt med ”Du är skyldig oss 248 kronor”.

En tråkig e-brevväxling ledde till den torra slutrepliken från direktören: ”Avslutningsvis […] en tekniker har fört en dialog med er via e-post, ni har fått svar på era frågor, summa summarum, fakturan kvarstår.”

En faktura daterad 190528 nådde mig 190605 med förfallodatum två dagar senare. Det luktade inkasso. Jag skänkte pengarna till dessa behövande. GP:s läsare får väl bedöma om deras ”tekniska” insats (ett NEJ) berättigade en faktura.

Roberto Godoy Mejia