Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Goda ambitioner – i teorin

Det är fint att Göteborg satsar på fler p-platser med laddstolpar. Tyvärr blockeras de oftast av fossilbilar, skriver Kjell Svensson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Nyligen gick Göteborg Energi ut i ett pressmeddelande att de fortsätter satsningen på elbilsladdare på publika parkeringar vilket är glädjande eftersom antalet elbilister ökar.

Tyvärr finns ett stort problem i parkeringsreglerna och skyltningen. På exempelvis Hagabion parkering finns laddare på tolv platser, men endast två platser är reserverade för laddbara bilar! Vi med laddbehov kan alltså inte ladda eftersom det alltid står fossildrivna bilar i vägen.

Dessutom är de två reserverade platserna också blockerade av fossildrivna bilar, men detta beror snarare på den otydliga skyltningen än illvilja från bilisterna.

Vid kontakt med Göteborg Energi så var svaret att det är markupplåtarens ansvar, alltså Parkeringsbolaget i detta fall.

Slutsatsen är att det är ju glädjande att det i teorin satsas på renare närmiljö i Göteborg, men att satsningen är meningslös när den görs på detta sätt.

Hur ska det göras då? För det första måste alla platser reserveras där det finns laddare. För det andra måste skyltningen göras tydligare. Till sist är det bra om p-rutorna märks med stora symboler för att ytterligare förtydliga.

Avslutar med hur man betalar på platsen om man mot förmodar faktiskt får en plats med sin elbil. Först ska man betala för själva parkeringen med en app, sen startar man laddningen med ytterligare en app. Bättre att göra som på Heden där det finns en separat parkeringsplatskod med högre pris där elen ingår.

Kjell Svensson