Själv köper man numera från e-handelsföretagen enbart sådant som man är helt säker på passar eller fungerar eller exakt de varor man har köpt tidigare, skriver insändaren.
Själv köper man numera från e-handelsföretagen enbart sådant som man är helt säker på passar eller fungerar eller exakt de varor man har köpt tidigare, skriver insändaren. Bild: Alexandra Bengtsson/SvD/TT

Givetvis blir det många returer i e-handeln

Förvånansvärt att e-handelsföretagen inte bemödar sig mer med att beskriva varorna noggrannare, skriver ”Förvånad konsument”.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Enligt Miljöinstitutet returneras en tredjedel av varorna från e-handeln.

Det är inte så konstigt att många returnerar eftersom beskrivningarna av många varor på hemsidorna är undermåliga.

Skostorlekar anges, men sällan lästens längd och bredd. Många andra kläder anges i S, M, L men det kan vara väldigt olika i realiteten beroende på fabrikat och hur själva passformen är. Längden på ärmar saknas ofta, både för kort- och långärmat. Även omkretsen för bröst och midja saknas. Längd på slipsar, bälten strumpor saknas ofta.

Elektronikvaror saknar ofta noggrann teknisk information och till exempel mått, sådant som man ser noga på i affären. Även är bruksanvisningar ofta undermåliga och saknas ofta på svenska.

ANNONS

Ibland ringer man eller skickar e-post till supporten för att fråga innan, men ofta vet det inte svaren på det som man frågar efter. De svarar ibland att man kan returnera om man inte är nöjd.

Förvånansvärt att e-handelsföretagen inte bemödar sig mer med att beskriva varorna noggrannare. Förutom alla returer, tänk hur mycket administration de skulle spara?

Själv köper man numera från e-handelsföretagen enbart sådant som man är helt säker på passar eller fungerar eller exakt de varor man har köpt tidigare.

Tur att det fortfarande finns affärer kvar!

Förvånad konsument

LÄS MER:Så ska pant på matlådor och take away-förpackningar minska plasten

LÄS MER:Bästa råden till dig som handlar på nätet

LÄS MER:Returnerade plagg – en miljöbov

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS