Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Hedens parkering. Ungefär hälften av Göteborgs parkeringsplatser kommer försvinna Bild: Robin Aron

Genererar mer miljöproblem

Att öppna för fler arbetsplatsparkeringar i centrala Göteborg och mer fossila utsläpp är fel väg att gå, skriver Åke Hultman.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Åkeriföreningen hade möte med politikerna om chaufförernas problem att komma fram i Göteborgstrafiken på grund av för många bilar i centrala Göteborg. Göteborg stads Parkeringsbolag bidrar med 1 000 tals fler bilar in till centrum. Parkeringsbolaget kallar dem arbetsplatsparkeringar, man hyr ut centrala lägen i P-garage och P-mark (Heden), per månad, som egentligen är till för boende, besökare och näringsliv.

Boendeparkeringar på Skånegatan, Bergsgatan och Skolgatan omvandlas nu till tillståndsparkering. Detta innebär att fler bilar skall kunna stå på samma P-plats, om någon boende åker ut från garaget kan man hyra ut månadsparkering på dagtid. Om man som boende inte hittar någon plats i P-garaget, får man själv betala för att stå på gatan.

När man försökte göra om P-platser på Saltholmen fick man nej från kommunstyrelsen och de fasta platserna var kvar för boende. Trots KF:s beslut fortsätter man med månadsvis arbetsplatsparkeringar.

Detta är ett feltänk från Parkeringsbolaget då det blir fler bilar in till centrum morgon och eftermiddag. I Parkeringsbolagets handlingsplan för 2019 står miljön i centrum, men i verkligheten öppnar man för fler arbetsplatsparkeringar i central Göteborg och mer fossila utsläpp i centrum.

Åke Hultman