Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det är inte bara bilindustrin som behöver tänka om kring hur länge produkterna håller, anser insändarskribenten. Bild: Vegard, Grøtt
Det är inte bara bilindustrin som behöver tänka om kring hur länge produkterna håller, anser insändarskribenten. Bild: Vegard, Grøtt

Garantin måste bli längre på det vi köper

En framtida hållbar ekonomi måste kräva längre garantitider och regler kring hur stor del av en vara som får bytas ut när en mindre komponent går sönder, skriver Yngve Westerlund i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

16/9 Bygg inte bara nya bilar – rusta även upp de gamla!

Christine Roslund har helt rätt – men det gäller inte bara bilar utan alla kapitalvaror. Jag har en reservkyl och frys i källaren som tuffar på efter minst 30 år medan man får vara nöjd om nya vitvaror som håller i 6–8 år. Att reparera dessa är regelmässigt en förlustaffär. Först en tusenlapp för att en reparatör kommer ut och tittar, och som sedan säger att det kommer kosta tvåtusen till för att reparera den...

LÄS MER: EU kräver längre livslängd på mobiler

Samtidigt måste man givetvis ta ta hänsyn till energieffektivitet och miljöaspekten – vissa prylar mår bäst på skroten.

En framtida hållbar ekonomi måste kräva längre garantitider och regler kring hur stor del av en vara som får bytas ut när en mindre komponent går sönder. Och varför inte slopad moms på reparationer? Detta skulle ge arbetstillfällen inom landet och minska resursslöseriet – men tyvärr slå mot den heliga globala tillväxten.

Yngve Westerlund

LÄS MER: Leveransutmaningar fortsätter för Electrolux