Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Oslos första självkörande busslinje med sittplats för elva personer. Bild: Heiko, Junge

Gammal teknik löser inte trafikproblemen

Det finns gott om ny teknik som kan lösa trafikutmaningarna, skriver Kenneth Palmestål

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

Karin Pleijel och Ulrika Frick (MP) 18/3

Ni försvarar politikernas beslut om Västlänken och trängselskatten med att det fanns ”en stor politisk majoritet”. Men politikerna i en demokrati har faktiskt en skyldighet att dels lyssna på medborgarna och dels hålla sig informerade om den tekniska utvecklingen så att man fattar rätt beslut vid varje tidpunkt.

Man kanske kan ha överseende med de beslut som politikerna fattade om Västlänken för tio år sedan, ”de såg det inte komma”. Men det finns ingen ursäkt för att de sedan inte tagit till sig den revolutionerade teknikutveckling inom mobilitet under dessa tio år – först med eldrivna fordon och nu med självkörande fordon.

Redan i idétävlingen Resenärskampen 2014 kom förslag på kollektivtrafik med sådana fordon till finalen och ändå fanns det inte med i målbild KOLL2035 utan man beslöt 2018 att fortsätta satsa på linjetrafik med stora bussar och spårvagnar, den 100-åriga teknik som gör att de flesta fortfarande väljer att ta egna bilen för de dagliga resorna.

Dessa fordon blir mycket billiga i drift så de löser både ”trängseln och ekonomin för utbyggt kollektivtrafik.

Stora företag som Googles Waymo och General Motors Cruise körde självkörande fordon miljontals kilometer förra året och planerar lansering av förarlösa persontransporter inom två år.

Svenska forskare på Chalmers och KTH kan berätta för politikerna att samåkning (kollektivtrafik) i eldrivna självkörande minibussar som kör passagerarna dörr-till-dörr bästa vägen (utan att passera Brunnsparken!) kan ersätta en stor del av privatbilismen med stora förbättringar för trafiken och klimatet. Dessa fordon blir mycket billiga i drift så de löser både ”trängseln och ekonomin för utbyggt kollektivtrafik”, vill Karin och Ulrika verkligen lyssna så berättar jag gärna.

Kenneth Palmestål