Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
När vi blir fler cyklister, med olika kapacitet, samt cykelfordon behöver vi mer utrymme, menar insändarskribenten. Bild: Magnus Andersson/TT
När vi blir fler cyklister, med olika kapacitet, samt cykelfordon behöver vi mer utrymme, menar insändarskribenten. Bild: Magnus Andersson/TT

Göteborg som cykelstad

Cykelbanor måste anpassas till den moderna trafiken, skriver Mariam Ismail Daoud.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Corona har skapat ett fönster för förändring, när allt fler väljer cykel ställer det högre krav på den infrastruktur som kommunen ska leverera.

Göteborg är numera en cykelstad och som hängiven cyklist tycker jag att det i stort sett fungerar bra att cykla i Göteborg – och nej, det är inte ironi, utan på riktigt.

Samspelet mellan cyklist och bilist fungerar bra. De satsningar som både kommunen och trafikkontoret gör för att underlätta och inspirera till ökad cykling märks tydligt på cykelvägarna.

Det är positivt med ett ökat cykelfokus, men ett ökat cyklande kommer också innebära ett ökat antal omkomna och skadade cyklister, om inte riktade och effektiva trafiksäkerhetsåtgärder vidtas. Det finns i dag en del platser i staden som är ganska farliga att cykla på.

När vi blir fler cyklister, med olika kapacitet, samt cykelfordon behöver vi mer utrymme. I dag samsas snabba och långsammare cyklister, mopedister, elsparkcyklister och allt för ofta även gående på ett litet utrymme.

Detta skapar oro och konflikter som kan få fler att välja bort cykeln. Ett lysande exempel är cykelbanan på Göta älvbron. Man bävar varje gång för att det ska inträffa en allvarlig olycka.

Efterfrågan på investeringar i infrastruktur är stor och den lär inte bli mindre i framtiden. Cykelbanor måste anpassas till den moderna trafiken. Så slipper vi skrämmas av att plötsligt ha en moped eller en elsparkcykel som nästan snuddar vid oss eller som i värsta fall kör in i oss.

Mariam Ismail Daoud