Göteborgs spårvägar och Västtrafik har nu senast upptäckt att de 50-åriga gamla spårvagnarna M28/29 som länge rullat på övertid är rostiga och skraltiga (GP 28/10). Över natten beslutas i panik att samtliga trotjänare ska tas ur trafik – med direkt negativa effekter för dem som finansierar kalaset och valt kollektivtrafik! Man noterar inställda turer och ökad trängsel.
De italienska vagnarna, här varslar man nu att dessa ganska nya pjäser snart ska tas ur trafik. Att de varit av synnerligen dålig kvalitet, med rostangrepp och överlag dåliga är ju en offentlig skandal sedan de levererades. Det påstås dessutom att de är så felkonstruerade att de sliter på skenorna och kräver mer underhåll. Och så gnisslar de ju något fruktansvärt!
Sedan har vi haveriet med skyltar och nummer, som sedan några år inte fungerar. Även här bottnar väl problemen i dålig upphandling och undermålig kvalitet på ansvarsfrågan avseende systemen man förvaltar.
LÄS MER:Nu får spårvagnarna tillbaka sina siffror
Alla dåliga upphandlingar, ineffektivitet och brandkårsutryckningar kostar oerhört mycket för stadens invånare. Det tycks dock aldrig utkrävas något ansvar, men det var säkert många trevliga tjänsteresor till Ansaldobreda i Italien när vi blev pålurade M32:orna!
När ska staden börja avkräva ansvar av dem som missköter sina uppdrag?
”Jan Macallan”
LÄS MER:Förarna: De stoppade vagnarna bara början på problemen
LÄS MER:Efter skrotningarna: Oklart om Evert Taube får leva vidare