Replik
25/8 Göteborg Energis nya prismodell straffar elbilar
Precis som Peter Thorslund konstaterar i sin insändare har vi på Göteborg Energi infört en ny prismodell för stadens villa- och radhuskunder. Syftet med den nya prismodellen är att skapa incitament för att jämna ut förbrukningen och minska effekttopparna i det lokala elnätet.
Genom små beteendeförändringar i vardagen kan vi undvika onödig och kostsam utbyggnad av elnätet, vilket skulle drabba alla göteborgare.
I den nya prismodellen sänker vi den fasta avgiften, liksom den rörliga avgiften för elöverföring betydligt. Vi inför en effektavgift som kunden själv kan påverka genom att jämna ut sitt effektuttag.
LÄS MER:Ny avgift på el när laddbilarna blir fler
Peter Thorslund menar att alla kunder får en prisökning. Det stämmer inte. Våra beräkningar visar att cirka hälften av kunderna får samma eller sänkt elnätskostnad med den nya prismodellen. Detta givet att kunden behåller samma förbrukningsmönster som i dag.
Vår förhoppning är dock att många tar chansen att jämna ut sin effektförbrukning och därmed sänka sina kostnader. Den nya prismodellen är intäktsneutral, det vill säga att de totala intäkterna till Göteborg Energi inte kommer att öka. Det handlar om att använda vårt elnät så effektivt som möjligt.
Vad gäller elbilar rekommenderar vi att kunden så långt det är möjligt laddar sin bil under en längre tidsperiod, med lägre effekt och inte samtidigt som man använder mycket el till annat i hushållet. Det finns i dag olika lösningar i både elbilar och laddboxar för att hantera laddeffekt.
Robert Fråhn, avdelningschef för Kundvård, Göteborg Energi Nät AB