Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Elisabeth Alvenby
Bild: Elisabeth Alvenby

Götaplatsens skulpturer är till för alla

Götaplatsen har under senare år tillåtits bli kommersialiserad på ett stötande sätt, skriver Jan Wiberg.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Götaplatsen är kanske unik med sin koncentration av kulturinstitutioner. Det är en vacker plats i en enhetlig arkitektur utsmyckad med flera verk av Sveriges internationellt mest kände skulptör, Carl Milles. Men den har under senare år tillåtits bli kommersialiserad på ett stötande sätt. Halva trappan upp mot konstmuseet, den halva med kvällssol, har arrenderats ut till ett krogföretag vilket utestänger allmänheten från att sitta på trappan i solen på sommar- och vårkvällar. Ett annat krogföretag har satt stängsel kring Milles vackra skulptur Danserskor och gjort den till en dekoration i sin uteservering.

Jag upplever det som orättfärdigt att på detta sätt sälja ut det offentliga rummet och därmed tillåta att offentliga platser och stora konstverk görs otillgängliga för andra än krogbesökare.

Jan Wiberg