Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Station Linné kan utformas som en ”triangelstation” under mark, föreslår skribenterna. Bild: Olof Ohlsson
Station Linné kan utformas som en ”triangelstation” under mark, föreslår skribenterna. Bild: Olof Ohlsson

Gör om Västlänken till tunnelbana i Göteborg!

Västlänken behövs inte för pendeltågen men bygg den färdigt och gör därefter om den till tunnelbana, skriver bland andra Gunnar Anjou och Ingmar Andreasson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Den 28 oktober presenterades Lindholmsförbindelsen i trafiknämnden – en spårvägstunnel under älven och Stigbergstorget vidare under Slottsskogen till Linnéplatsen. Genom att knyta samman Lindholmsförbindelsen med Västlänkstunneln via en ny tunnel från Linnéplatsen, skapas möjligheten till ett sammanhängande tunnelbanenät i Göteborg. Västlänken behövs inte för pendeltågen men bygg den färdigt och gör därefter om den till tunnelbana för snabbspårvagnar med samma spårvidd! Trängselskatten som finansierar Västlänken kommer därmed göteborgarna till del.

LÄS MER: Så kan Lindholmsförbindelsen landa i Slottsskogen

En underjordisk station Linné blir en viktig centralpunkt i systemet med direktförbindelser i tunnelbana mot Hisingen, Frölunda, Saltholmen, Mölndal, Östra sjukhuset, Bergsjön och Angered. En resa från Centralen till Volvo skulle ta runt sju minuter.

LÄS MER: Så vill politikerna koppla ihop Hisingen med Hagastationen

Station Linné kan utformas som en ”triangelstation” under mark. Rulltrappor och hissar skulle erbjuda bekväma byten med dagens spårvagnar. Stationen byggs under en stor glaskupol som sprider ljus i kvällsmörkret. Ljuskupolen signalerar Göteborgs satsning på tunnelbana: perifera snabbspårvägslinjer fortsätter i Västlänkens tunnlar under centrum och till Hisingen. Söderut dyker spåren upp för vidare färd i markplan mot Frölunda eller mot Sahlgrenska.

Liksom det sker i Stockholm, bör den här tunnelbanan finansieras av staten och trängselskatten.

Gunnar Anjou, arkitekt SAR, Stadsplanering

Lars Nordström, professor emeritus, Kulturgeografi

Niels Sylwan, civilingenjör Samhällsbyggarna

Ingmar Andreasson, professor emeritus, Trafikvetenskap

LÄS MER: Klart för spårvägstunnel till Lindholmen

LÄS MER: Lindholmsförbindelsens lönsamhet felräknad – med 1,4 miljarder