Den 28 oktober presenterades Lindholmsförbindelsen i trafiknämnden – en spårvägstunnel under älven och Stigbergstorget vidare under Slottsskogen till Linnéplatsen. Genom att knyta samman Lindholmsförbindelsen med Västlänkstunneln via en ny tunnel från Linnéplatsen, skapas möjligheten till ett sammanhängande tunnelbanenät i Göteborg. Västlänken behövs inte för pendeltågen men bygg den färdigt och gör därefter om den till tunnelbana för snabbspårvagnar med samma spårvidd! Trängselskatten som finansierar Västlänken kommer därmed göteborgarna till del.
LÄS MER:Så kan Lindholmsförbindelsen landa i Slottsskogen
En underjordisk station Linné blir en viktig centralpunkt i systemet med direktförbindelser i tunnelbana mot Hisingen, Frölunda, Saltholmen, Mölndal, Östra sjukhuset, Bergsjön och Angered. En resa från Centralen till Volvo skulle ta runt sju minuter.
LÄS MER:Så vill politikerna koppla ihop Hisingen med Hagastationen
Station Linné kan utformas som en ”triangelstation” under mark. Rulltrappor och hissar skulle erbjuda bekväma byten med dagens spårvagnar. Stationen byggs under en stor glaskupol som sprider ljus i kvällsmörkret. Ljuskupolen signalerar Göteborgs satsning på tunnelbana: perifera snabbspårvägslinjer fortsätter i Västlänkens tunnlar under centrum och till Hisingen. Söderut dyker spåren upp för vidare färd i markplan mot Frölunda eller mot Sahlgrenska.
Liksom det sker i Stockholm, bör den här tunnelbanan finansieras av staten och trängselskatten.
Gunnar Anjou, arkitekt SAR, Stadsplanering
Lars Nordström, professor emeritus, Kulturgeografi
Niels Sylwan, civilingenjör Samhällsbyggarna
Ingmar Andreasson, professor emeritus, Trafikvetenskap
LÄS MER:Klart för spårvägstunnel till Lindholmen
LÄS MER:Lindholmsförbindelsens lönsamhet felräknad – med 1,4 miljarder