En blyg, lite försiktig elev som inte är bäst på just bollsporter har det inte lätt på idrottslektioner. Speciellt inte om det är så att eleverna själva ska välja vilka som ska ingå i ens lag. Hur känns det för de blyga, lite försiktiga eleverna när de alltid blir valda sist eller bland de sista?
LÄS MER:Stora skillnader i Göteborg i hur mycket barn idrottar
Vad händer när man är rädd för bollar som kommer flygande? Och när man missar bollen och de mer tävlingsinriktade klasskompisarna suckar och skriker? De blyga, försiktiga eleverna får aldrig chansen att lära sig spelet eller kunna bli bättre. De börjar på minus både i självkänsla och de egna upplevda prestationerna på lektionerna.
Det finns ju bättre sätt att dela in i grupper. Det är önskvärt att lagindelningen sköts av idrottsläraren. Det borde vara målet i ämnet idrottskunskap att alla ska kunna lära sig grunderna i olika sporter, inte vara bäst. Lärarens uppgift borde vara att få alla att känna sig viktiga i spelet. Tanken är väl att locka alla till att vilja och våga, känna att man är med i gemenskapen och räknas. Att man rör på sig och har kul.
LÄS MER:Höj kvaliteten i skolidrotten med fler behöriga lärare
Vem har ansvar för att se alla elever? Varför inte testa att ha dans i olika stilar under en termin? Det hade varit roligt att se hur de tävlingsinriktade bollentusiasterna skulle agera under lektioner med till exempel cha-cha-cha, funk och jazzbalett.
Enligt läroplanen är en del av ämnet idrott och hälsa: ”att genom undervisningen ges möjlighet att utveckla sin samarbetsförmåga och respekt för andra”.
En 07-a
LÄS MER:Salma Nazzal lyfter Gårdsten – med hjälp av segling i Långedrag
LÄS MER:Förslaget: En procent av stadens byggprojekt bör avsättas till Göteborgs idrott