Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Politiker har låtit sig charmats eller kanske rentav sett möjligheter till egen vinning genom lobbyisters vackra ord om fördelar med friskolesystemet, menar insändarskribenten. Bild: Stefan Bennhage
Politiker har låtit sig charmats eller kanske rentav sett möjligheter till egen vinning genom lobbyisters vackra ord om fördelar med friskolesystemet, menar insändarskribenten. Bild: Stefan Bennhage

Friskolorna utarmar de kommunala skolorna

Friskoleivrarna har sett till att få ekonomiska fördelar jämfört med kommuners skoletablering och lockat till sig elever, som man inte alltid gett rättvisande betyg, vilket gjort att dessa har fått större konkurrensmöjligheter jämfört med andra, skriver Marianne Nilsson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Har läst om den svenska skolan i GP:s artiklar och blir förskräckt! Skolan har under lång tid varit en experimentverkstad, där våra barn och samhället dragit det kortaste strået och där förslagna lobbyister har gjort stora vinster på våra politikers naivitet!

Politiker har låtit sig charmats eller kanske rentav sett möjligheter till egen vinning genom lobbyisters vackra ord om fördelar med friskolesystemet, vilket gjort det möjligt för företag att tjäna stora pengar på skattebetalarnas och svenska barns bekostnad. Friskoleivrarna har sett till att få ekonomiska fördelar jämfört med kommuners skoletablering och lockat till sig elever, som man inte alltid gett rättvisande betyg, vilket gjort att dessa har fått större konkurrensmöjligheter jämfört med andra. Men det allvarligaste är att de utarmar de kommunala skolornas förutsättningar och har bidragit till ett splittrat samhälle med ökande klyftor!

Principen om inkludering måste också få kritiseras, då den leder till stökigare miljö som går ut över majoriteten av elever och medför svårigheter att kunna koncentrera sig

En annan artikel tar upp hur den pedagogik som slagit rot, om att elever själva ska hitta sin kunskap med hjälp av datorer, inte fått kritiseras, samtidigt som det funnits ett egenintresse i digitaliseringen med stora vinster i sikte, en pedagogik som nu äntligen börjar ifrågasättas!

Principen om inkludering måste också få kritiseras, då den leder till stökigare miljö som går ut över majoriteten av elever och medför svårigheter att kunna koncentrera sig, vilket i sin tur leder till nödvändigheten av hjälp i hemmet – och eftersom alla inte kan få det, blir ojämlikheten större och klyftorna ökar. Dessutom gynnar det inte ens de som inkluderas.

Samtidigt läser vi dagligen om våld i skolor där lärare misshandlas och elever är otrygga! Hur är det möjligt? Hur kan allt detta få fortgå!?

Marianne Nilsson

LÄS MER: Lärarfacken har fått nog – anmäler Nytorpsskolan

LÄS MER: Göteborgs stad dubbelbetalade friskolor – för besök på Universeum

LÄS MER: Skolinspektionen utreder Jensens grundskola