Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Fria resor annars är det bil som gäller

Jag förespråkar ett annat tankesätt än det som nye ordförande för Västtrafik Peter Hermansson (M) kommunicerar. Jag tycker tvärtom att det är för dyrt att åka kollektivt, speciellt för studerande och arbetslösa. Dessa grupper borde ha fria resor i likhet med pensionärerna, skriver Martin Molin.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Och alla andra boende i Göteborg med kranskommuner skulle erbjudas kraftigt subventionerade resor finansierat genom skattepåslag. Då först tror jag att många fler väljer kollektivt med miljövinster som följd samtidigt som de fruktansvärda bilköerna i och runt Göteborg minskar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Miljontalskronor skall hämtas in med fler kontrollanter. Vad är det beloppet jämfört med enkom kostnaderna på 77 miljoner för övervägande av en onödig linbana?

Just nu är Göteborg en enda stor byggarbetsplats och det är näst intill omöjligt att ta sig fram. Under hela Västlänksprojektet skulle det ha budgeterats för fria kollektivresor för alla.

Prisskillnaden är för liten mellan bil och kollektivt. En resa köpt i appen Göteborg-Kungälv kostar 56 kronor, en resa på två mil. Äger du redan en bil så blir det billigare och bekvämare.

Martin Molin

Mölndal