Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Martina Holmberg / TT

Flytta lastbilarna från vägarna till banvallen

Genom att bryta upp rälsen och därefter asfaltera banvallen skulle man kunna flytta stora delar av den tunga trafiken från vägarna, skriver Hans Jimgren.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Kommentar

Elektrifierade vägar, 24/7

När jag läser Magnus Jacobssons artikel i dagens GP påminns jag om en uppsats som jag skrev under mina studier i transportekonomi på Göteborgs universitet i början av åttiotalet. Mitt förslag gick ut på, i korta ordalag, att flytta lastbilstransporterna från vägarna till banvallen.

Genom att bryta upp rälsen och därefter asfaltera banvallen skulle man kunna flytta stora delar av den tunga trafiken från vägarna.

Lastbilarna skulle elektrifieras så att befintliga ledningar kunde användas. Bilarna skulle förses med laddningsbara batterier med vilkas kraft man kunde fortsätta från ”spåret” fram till mottagarens depå.

Givetvis måste man använda sig av däck för att kunna utföra hela transporten. En ytterligare fördel med detta skulle bli tystare transporter, vilket inte ska underskattas.

I Paris Metro rullar stora delar av nätet på gummidäck, varför det inte skulle bli någon större svårighet att införskaffa dylika till projektet.

Eftersom man nu planerar utbyggnad av nya tågsträckor för snabbgående tåg frigörs de gamla banvallarna. Enligt Banverket ligger nu en sträckning mellan Göteborg och Stockholm i pipeline.

Laddstolpar i all ära, men det förutsätter ett eller flera stopp, vilket inverkar menligt på transporttiden och tid är ju som bekant pengar.

I dag trafikeras sträckan Göteborg–Stockholm enligt statistiken dagligen av större lastbilar med en kilometers mellanrum, alltså cirka 500 lastbilar! Situationen är nog densamma mellan Malmö och Stockholm.

Om man kunde få bort dessa till att börja med skulle mycket vara vunnet.

Förslaget kan tyckas utopiskt, men om vi ska få till en bättre miljö och en värld att leva i så vill det till stora förändringar.

Hans Jimgren

Göteborg