Flyget inte bäst i alla lägen

Kortare sträckor är flyget värsta miljöboven jämfört med bilen. Vid längre resor är det tvärtom, skriver signaturen Villrådig.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Replik till Mats, 20/2

En resa med en modern dieselbil 50 mil (Göteborg – Stockholm) med HVO100 ger ett utsläpp på cirka 7 kg. (Förbrukning 0,6 l/mil, utsläpp C02 13 g/km). Om fossil diesel används blir utsläppet 65 kg (128 g/km). När fem personer reser i bilen blir bränsleförbrukningen med HVO100 0,12 l per person och mil. (0,33 l för flyg). Om personerna skulle flyga samma stäcka blir CO2-utsläppet 300 kg enligt ICAO.

Dock kan inte bilen köra 850 km/h, men på en sådan kort sträcka är skillnaden i tid, från dörr till dörr, inte särskilt stor. Tåg skulle på samma sträcka ge ett utsläpp på 40 kg för fem personer. (65 kwh per person vid 50 procents beläggning och utsläpp på 128g/kwh).

ANNONS

Vid längre resor är dock flyget fortfarande det enda realistiska alternativet. Att flyga ger ungefär samma utsläpp som en bilresa med fossil diesel.

Är verkligen flyget bäst ur energisynpunkt?

Villrådig

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS