Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
År 2021 hoppas kommunen att den nya halvön vid Masthuggskajen ska börja byggas. På halvön ska det ligga drygt 300 bostäder och 2 000 arbetsplatser.  Bild: Kanozi arkitekter
År 2021 hoppas kommunen att den nya halvön vid Masthuggskajen ska börja byggas. På halvön ska det ligga drygt 300 bostäder och 2 000 arbetsplatser. Bild: Kanozi arkitekter

Fler kanaler till Göteborg

Istället för att bygga halvöar, som man har tänkt vid Masthuggskajen, så kunde man satsa på att skapa nya kanaler, tycker Hans Jörgensen.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Vi borde ta vara på den resurs som älven kan vara för stadsutvecklingen. Men istället för att bygga halvöar, som man har tänkt vid Masthuggskajen, så kunde man satsa på att skapa nya kanaler. Frihamnen vore ypperligt för det. Det är ännu obebyggt till stor del och har en struktur av hamnbassänger som kan byggas om till ett kanalsystem. Man återknyter därmed till den gamla stadskärnan på andra sidan älven som holländarna lade grunden till med systemet av kanaler och vallgrav som idag är mycket uppskattat.

På så vis kan man ge mer vattennära stadsmiljöer utan att bygga artificiella halvöar vilket förefaller ohållbart och kostsamt.

Älven kan utnyttjas mer än i dag till transporter, bland annat färjor. En förebild kan återigen vara Nederländerna. Där har man lärt sig bemästra utmaningar med hög befolkningstäthet i områden där vattnet annars skulle regera. Man har vänt utmaningar till möjligheter genom att bygga vallar och kanaler, exempelvis bostäder uppe på vallarna. Frihamnsområdet kan bli vår version av det, stora möjligheter väntar där.

Hans Jörgensen, Gbg

LÄS MER: Skeppsbron – prestigeprojektet som aldrig blir av