”Det är superviktigt att bygga ut infrastrukturen. När det gäller just Västlänken, så var det lösningen vi bestämde oss för och det är jätteviktigt att få till det nu”. Så säger stadsarkitekten Björn Siesjö i GP (2/4) och fortsätter: ”Sedan finns det alltid farbröder vid olika köksbord som tycker att de har en bättre idé, men det är inte säkert att de har.” Det har vi.
Pendeltågen behöver inte Västlänken, de ryms gott och väl på centralstationen som redan fått större kapacitet. Det är mycket viktigare att bygga ut lokaltrafiken i storstadsväxande Göteborg. Ta vara på Västlänkens investeringar och använd dess tunnlar för snabbspårväg!
I dag har vi snabba spårvagnslinjer från ytterområdena som fortsätter i snigelfart genom centrala staden. De skulle kunna komma fram snabbt som tunnelbana genom Västlänken och den planerade Lindholmstunneln. Att resa från Korsvägen till Lindholmen skulle gå på 10 minuter utan byte.
Vi som föreslår detta är ”farbröder” med viss utbildning och erfarenhet inom trafik- och stadsplanering. Två arkitekter, två professorer och tre civilingenjörer. Vi har ägnat våra liv åt rationella trafiklösningar. Nu jobbar vi ideellt och redovisar våra tankar på www.tunnelbana.nu.
Vad vi vet bidrar inte “stadsarkitekten” till trafiklösningar utan har till uppgift att svara för stadens estetiska utseende – vilket verkar gå “så där”.
Bäste Björn Siesjö, Västlänken för pendeltåg gör ingenting för resande i Göteborg annat än att skapa tio års kaos.
Ingmar Andreasson för Gårdagruppen
LÄS MER:Granskning visar: Kostnaderna för Västlänken har skenat
LÄS MER:Västlänkens Korsvägenetapp redan två miljarder för dyr