Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Hasse Holmberg
Bild: Hasse Holmberg

Försäkringskassans system är oacceptabelt

Efter nästan fyra månader kom besked från Försäkringskassan att ersättning inte godkänns, skriver Uppgiven pappa.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Kommentar

till Mamma till drabbad dotter 28/7 och R Ericsson 3/8

Jag håller med ”Mamma till drabbad dotter” om att systemet är undermåligt. Min dotter (myndig) blev sjukskriven för utmattning/stress i februari. Träffade doktorn flera gånger med förlängd sjukskrivning till efter sommaren som följd.

Efter nästan fyra månader kom besked från Försäkringskassan (FK) att ersättning inte godkänns. FK bedömer att arbete visst kan utföras till mer än 75 procent. Därför ingen sjukpenning.

Vi kan inte få tag i samma doktor. Ingen annan doktor vill i efterhand bedöma graden av sjukdomstillstånd under våren för att komplettera sjukintygen. För att behålla den intjänade sjukpenningsgrundande inkomsten (SGI) måste mitt barn börja kämpa med byråkratin på Arbetsförmedlingen och samtidig begära omprövning av Försäkringskassans beslut - aktiviteter som även en fullt frisk person kan ha stora problem med.

Försäkringskassans system är inte effektivt (fyra månader till besked), acceptabelt eller humant. Det är inte frågan om att läkaren ska känna till ”alla tusentals arbeten” i samhället. Patienten ska bli frisk och rehabiliteras, därefter söka arbete eller utbildning.

Uppgiven pappa