Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Odinsgatans och Friggagatans förbud mot dubbdäck borde utökas till hela centrala Göteborg, menar insändarskribenten. Bild: Jens Bornemann / TT
Odinsgatans och Friggagatans förbud mot dubbdäck borde utökas till hela centrala Göteborg, menar insändarskribenten. Bild: Jens Bornemann / TT

Förbjud dubbdäck i centrum

Stora tunga bilar med dubbdäck låter som stridsvagnar och bidrar till bland annat sämre luft. Därför borde det vara förbjudet med dubbdäck i Göteborgs centrum, skriver signaturen ”Martin Mölndal”.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Vilket är nu resultatet av förbudet mot dubbdäck på Friggagatan och Odinsgatan? Hur många år har det utvärderats nu?

Jag hoppas att vem det nu är som utvärderar, antingen rekommenderar ett totalförbud mot dubbdäck i de centrala delarna av staden eller åtminstone en avskräckande avgift likt Oslos piggdekkgebyr.

Nu slås värmerekord i södra delen av landet och kalendern kan inte få styra ostraffat när det skall vara tillåtet att få utrusta sin 2,5-tons suv som har alla möjliga antisladd- och AWD-system som finns på marknaden med fyra nya jättestora dubbdäck och köra runt i centrala Göteborg och Mölndal, och helt i onödan låta som en mindre stridsvagn.

Mer och sämre buller, vägslitage, luftföroreningar, bränsleförbrukning och bromssträcka borde egentligen vara skäl nog, för att inte tala om sunt förnuft med att antingen vänta tills det blir isgator i Göteborgs centrum eller varför inte köra med dubbfritt?

Nej, jag tror inte på att alla åker till Boden på helgerna. Om det nu ens är frost där. Vakna!

Martin Mölndal

LÄS MER: Svårt välja däck när vintern velar

LÄS MER: Forskare: Dubbdäck kostar fler liv än de räddar