Vad har hänt i förskolans värld sedan vår förskoleförvaltning tog plats? 17 barn på yngre barn-avdelningen med 3 pedagoger, tillsammans 3–4 timmar om dagen. 23–25 barn på äldre barn-avdelningen med 3 pedagoger, 3–4 timmar om dagen.
Barn som ”syns” blir ännu synligare i barngruppen och barn som ”inte syns” blir osynliga
För att synas gör de ”bra eller mindre bra” saker, då det för barnen i inte spelar någon roll bara dom blir sedda och uppmärksammas.
Anknytning som är SÅ viktig i denna tidiga ålder har helt glömts bort.
Alla personalbyten som sker i kommunen ger oss otrygga barn och även personal. Anknytning som är SÅ viktig i denna tidiga ålder har helt glömts bort. Vi som har arbetat länge och är utbildade vet att trygghet är nyckeln till ”lusten att lära”.
Inte nog med detta, nu har förskoleförvaltningen bestämt att vem som helst kan arbeta i förskolan, vi har fått en ny arbetsgrupp de kallas ”förskoleassistenter” där de flesta inte har någon utbildning inom barnverksamhet. En del är fantastiska men för att uppnå den förskoleverksamhet barnen har rätt till och Skolverket kräver behöver vi alla i förskolan vara utbildade eller på väg mot en pedagogutbildning.
Vi skriver vackra ord till Skolverket som inte längre stämmer överens med verkligheten utan många av oss pedagoger gör allt vi kan för att ge barnen den trygghet och omvårdnad de har rätt till.
Föräldrar – kräv inte bara att era barn ska få en plats i barnomsorgen utan kräv även att ditt barn ska ha rätt till utbildad personal. Detta är inte allt men förutsättning till bra pedagogisk verksamhet.
Summeringen av detta är större barngrupper och viss outbildad personal, vad har hänt?
För min del har det lett till en uppsägning efter 20 år, efter att med glädje varje dag ha gått in genom dörrarna till förskolan, till en uppgivenhet och sorg.
Mamma, fröken och farmor
LÄS MER:Hård kritik efter skolvalskaos
LÄS MER:Miljonsatsning i förskolan – ska höja svenska språket