Hur svårt kan det vara att inse och besluta att en linbana över älven inte passar för hamnstaden Göteborg. Använd i stället alla dessa resurser, både tjänstemannakrafter och monetära, till något konstruktivt som skapar mervärde och en livskraftig hållbar utveckling av staden, arbetsmarknaden och vår unika och underbara skärgård.
Vad hände med stadens tidigare vision om en stark och långsiktig hållbar regional struktur som gör att vi vill bo, leva och verka i Göteborg?
Vad hände med stadens tidigare vision om en stark och långsiktig hållbar regional struktur som gör att vi vill bo, leva och verka i Göteborg?
Ett av många konkreta och genomförbara förslag är i stället att använda resurserna till att utveckla ett snabbt och attraktivt resande med passagerarfärja, direkt mellan södra skärgården och till Älvstrandens arbetsplatser och Göteborgs centrum, för göteborgare och besökare. Helt plötsligt har vi en start på vår livskraftiga och expansiva hållbara tillväxt, med direkt access till skärgårdsmiljön, arbetsmarknaden, centrum och boendet på Älvstranden, samt en lösning på Saltholmens parkeringsproblem.
Göteborg är en kustnära stad med unika skärgårdsmiljöer, har än så länge en fri horisont och behöver kollektivtrafik med färjor, inte en avskalad och begränsande linbana som saknar sammankoppling med befintlig kollektivtrafik!
Hur tänker ”tjänstemannakraften” på Stadsbyggnadskontoret? Fokusera och utveckla i stället den sammanhållande fysiska miljön i staden Göteborg, med kollektivtrafiken över vatten, med färjor!
Humanisten Roy