Tänk dig, att Volvo överger sin logotyp för att det är gammalt och med sin ring och pil egentligen är en rent manlig symbol? Och ersätter den med Geelymärket. Skulle det inte få konsekvenser?
Samma sak för Frölunda HC. Genom att förkasta sin företagssymbol tar man bort en framgångsrik identitet och förpassar en vinnande position på marknaden till historien.
Man hänvisar med goda avsikter, till de svartas rörelse mot förtryck i USA, men att ta bort indianen som klubbmärke är inte en solidarisk åtgärd för de svarta utan kan de facto betraktas som en rent rasistisk handling där klubben ställer sig på det vita Amerikas sida, som av dåligt samvete förringar indianernas berättigade frihetskamp och förnekar dem deras rättigheter. Knappast klubbens avsikt.
Ur professionell marketing-synpunkt överger man ALDRIG en framgångsrik företagssymbol, det är ett strategiskt misstag som får negativa konsekvenser på varje marknad. Alla framgångar, SM-guld och hockey league-segrar är förknippade med varumärket – som i dag är internationellt välkänt.
Alla kan göra misstag och Frölunda har tydligt haft okunniga rådgivare. Att behålla indianen är inte bara professionellt riktigt ur affärssynpunkt utan manifesterar också en solidarisk, antirasistisk handling för indianerna som folk och historia. Det nuvarande beslutet är fel och modiga män kan erkänna ett misstag och göra rätt. Frågan är om Frölundas beslutsfattare är prestigelösa och modiga nog?
Janne Martinson, marketing director
LÄS MER:Fem Göteborgssymboler som är bättre än Frölundas indian