Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Fria ord: Ett par taffliga lägenhetsbilder är ingen digital visning

De kommunala bostadsbolagen har gjort det alldeles för lätt för sig. De vet väl att lägenheterna får nya hyresgäster ändå, skriver insändaren.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Den 3 juli i GP säger de kommunala bostadsbolagen att det fungerat bra för blivande hyresgäster, trots att bolagen inte kan ha några fysiska visningar av hyreslägenheterna under pandemin. Jag vill hävda att det fungerar urdåligt och att bostadsbolagen gjort det alldeles för lätt för sig under restriktionerna. Bolagen och Boplats menar att de erbjudit digitala visningar och utökad information om lägenheterna via telefon med bolaget och den nuvarande hyresgästen. Men av det har jag inte märkt ett dugg!

Efter 11 år i bostadskön i Göteborg har jag de senaste månaderna aktivt sökt på Boplats då jag är i stort behov av ett boende nu. Lägenheterna presenteras på Boplats med en planskiss och ett foto på porten. Utifrån det ska jag anmäla mitt intresse.

När jag erbjudits en lägenhet har jag fått en länk till mer info om lägenheten. Där får jag titta på ett par taffliga bilder som troligen är fotade av den nuvarande hyresgästen. Jag får ingen uppfattning om lägenhetens skick, alla rum och vrår eller av utsikten från lägenheten. Det kallar jag verkligen inte för ”digitala visningar” som bolagen säger att de ordnar. Jag har sett privata fastighetsägare som verkligen ansträngt sig med filmer och 3D som visat hela lägenheterna mycket ambitiöst. Det är vad jag kallar digitala visningar!

Jag har inte fått något nummer att ringa för mer information om just den lägenheten. Ett erbjudande med ett par dåliga motljusbilder fick jag fredag eftermiddag under arbetstid. Svara skulle jag göra på måndag morgon. Bolaget hade sin vanliga telefontid 9-12, alltså chanslöst att ringa för mig. Hur ska jag kunna fatta ett beslut utifrån det? Ska jag ”kasta bort” alla mina köår på något helt osett?

Jag fattar väl att bostadssökande inte kan ges tillträde till bostäder där det bor människor i dessa smittotider. Men jag vill påstå att de kommunala bostadsbolagen i Göteborg inte haft någon plan för hur bostadssökande ska kunna få bra information ändå. Bolagen har gjort det alldeles för lätt för sig, men de vet väl att lägenheterna får nya hyresgäster ändå, utan att de behöver anstränga sig.

Bostadssökande