Läste om att det framkommit ny (?) information om skador på Estonias skrov. Olyckan den 28 september 1994 i Östersjön, då 852 förolyckades varav 501 svenskar, är den största fartygskatastrofen i fredstid i nordiska farvatten genom tiderna och en av de dödligaste över huvud taget under sent 1900-tal. Jag tror att ingen var oberörd vid denna tid.
Utredningen av Estoniakatastrofen fick däremot slagsida redan första dygnet och därefter gick till botten även den. Efter att ha läst boken ”M/S Estonia Svenska statens haveri” utgiven av den före detta byrådirektören på sjöfartsverket Stefan Torssell så uppstår en del frågor som än i dag är obesvarade.
Det är så mycket som inte verkar gått rätt till, visst har detta tagits upp i diverse samhällsprogram men likväl har inga ansvariga utpekats att ta sitt ansvar för de 852 själar som inte kom hem på grund av att färjan tilläts trafikera ett farvatten som den aldrig var byggd för och ej heller hade utrustats för. Detta med sjöfartsinspektörernas/sjöfartsverken i Sverige, Estland och Finlands goda minne.
I år är det 26 år sedan katastrofen ägde rum. Som nyheterna visar är det just bristen på en sjöförklaring som fortfarande visar på oegentligheterna! Jag tycker att det är på tiden att en riktig sjöförklaring görs, det är regeringarna (Sverige, Estland och Finland) skyldiga offren och deras anhöriga!
Torbjörn Paulsson
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.