Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Fria ord: En ovärdig cykelstad - vem tar ansvar för alla olyckor?

Göteborgs Stads hantering av cykelbanorna är oacceptabel, skriver insändaren.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Tidigare i veckan var jag med om en cykelolycka. Det resulterade i flera skrapsår och en stukad handled. När adrenalinet lagt sig kom chocken. Efteråt kom ilskan. Men inte över den farliga manövern från den mötande cyklisten som jag fick väja för, och som dessutom smet från platsen. Ilskan kom istället över cykelbanornas låga standard. Situationen hade aldrig behövts bli farlig om det funnits samma förutsättningar som för andra trafikslag, där små misstag sällan får allvarliga följder.

Att det saknas förutsättningar för sammanlänkade cykelbanor kan jag förstå. Men hur kan det vara möjligt att var och varannan kurva är feldoserad? För att inte tala om avsaknaden av belysning i mörka viadukter eller vitala vägmarkeringar, eller brunnar som orsakar skarpa kanter med tvära kast som följd. Det handlar inte enbart om misskötsel, utan även om okunskap vid anläggning cykelbanor. Det finns dock de som menar att det blivit bättre på senare år. Framförallt politiker. Inget har dock blivit bättre: det är endast utbyggnadstakten av trafikfarliga cykelleder som ökat. Man kan tro att cykelbanor endast etablerats för att vinna en politisk poäng.

Cyklister som envisas med att cykla på bilbanan trots en intilliggande cykelbana har insett att risken för olycka på bilbanan är mindre än på cykelbanan. Cyklisten blir hellre passerad av ett tunga fordon i 70 knyck än att riskera vurpa i varje korsning på grund av onaturlig kurvatur i cykelbanan. Dessa brister orsakar i sig onödiga konflikter mellan olika trafikslag. Detta kan Göteborgs Stad samt Trafikkontoret knappast vara stolta över.

Som bilist hade jag aldrig accepterat den låga säkerhetsstandarden på cykelbanor om den gällt för motorfordon. Men som oskyddad trafikant tycks jag få acceptera den rådande situationen år efter år. Politiker måste ta sitt ansvar och tillse att anläggningen av cykelbanor lyfts till en mycket högre standard. Göteborgs Stads hantering av cykelbanor är oacceptabel. Det är ovärdigt en industristad med framåtanda år 2021.

Sam Mehrafzoon, cykelälskande civilingenjör, verksam inom bilindustrin