Insändaren hävdar att elsparkcykeln inte är ensam om att utgöra en fara i trafiken, snarare tvärtom.
Insändaren hävdar att elsparkcykeln inte är ensam om att utgöra en fara i trafiken, snarare tvärtom. Bild: Peter Korpi

Elsparkcykeln är inte enda boven

Det känns inte som att elsparkcykeln är problemet utan bilisters och cyklisters oförmåga att med blinkers och tecken visa vart de är på väg, skriver Arne Nilsson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Då jag har hört om hur riskabelt det är med elsparkcyklar tänkte jag att jag måste prova vad det är som är så farligt. Så farligt att det till och med diskuteras om nya lagar som begränsar användningen.

Först måste jag säga att det var väldigt roligt att prova. Naturligtvis med hjälm och jag körde på cykelbanorna. Jag har testat några olika märken. Ingen gick fortare än tjugo kilometer i timmen. I nedförsbacke drev motorn inte på hastigheten. Det kändes väldigt stabilt.

Vad var det då som var så farligt? Jo, det värsta var bilar som svängde ut mitt framför en, utan att ge något tecken. Riktigt farligt.

ANNONS

Sedan hände det att cyklister färdades mot körriktningen trots att cykelbanan jag åkte på bara gick åt ett håll. Även cyklister var rätt dåliga på att ge tecken. Inga allvarliga tillbud, men ofta en obehaglig känsla.

Det borde gå att få bilister att visa åt vilket håll de är på väg. Kanske använda lagen och bötfälla dem (500 kronor). Tänk vilken inkomstkälla det skulle innebära för staten.

Det kändes inte som att elsparkcykeln är problemet utan bilisters och cyklisters oförmåga att med blinkers och tecken visa vart de är på väg.

Arne Nilsson, Göteborg

ANNONS