Det är helt tokigt att man får betalt för att konsumera el vid elöverskott, tycker insändaren.
Det är helt tokigt att man får betalt för att konsumera el vid elöverskott, tycker insändaren. Bild: Stefan Bennhage

Elbrist hotar när bilparken elektrifieras

I väntan på min första elbil kör jag vidare med min 5 år gamla bränslesnåla dieselbil, skriver Willy Nilsson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Självklart undrar jag var och hur all elektricitet ska produceras för att tillgodose framtidens stora elbehov. Fossila och så kallade förnybara bränslen avger koldioxid vid förbränning och lämpar sig därför inte för att generera el. Vattenkraft från Norrland kan vi i södra Sverige bara glömma och kärnkraften är passé som den ser ut idag.

Fjärde generationens kärnkraft, vilken möjliggör återanvändning av dagens kärnavfall, ligger dessvärre en bra bit in i framtiden. En bieffekt vid denna typ av kärnkraft är att halveringstiden för det slutliga avfallet minskas från 100 000 år till 1000 år. Marcus Hedberg på Chalmers har forskat fram i ämnet.

ANNONS

Framtiden får utvisa huruvida denna kärnkraftsmetod kan göras konkurrenskraftig. Tills dess kanske Magnus Sahlin, vd på Trelleborgs energi, har lösningen på hur vår elproduktion ska se ut under tiden. För SVT Skåne (7/7) avslöjade han sin vision om kommande energiprojekt i Trelleborg: Solceller och havsbaserad vindkraft ska stå för hela elbehovet i Trelleborgs kommun. Om sol och vind uteblir, ställer han sitt hopp till vätgas. Denna produceras vid elöverskott och lagras för att driva elkraftverk vid ogynnsamt väder.

Idén verkar ju genialisk för en lekman som jag. Konceptet kommer att ha en stabiliserande effekt på elpriset. I dag kan det exempelvis inträffa att jag vid elöverskott får betalt för att konsumera el, vilket ju är heltokigt. Omvänt vill jag slippa elpristopparna när det är vindstilla.

I väntan på min första elbil kör jag vidare med min 5 år gamla bränslesnåla dieselbil (0,49 l/mil). Förmodligen dröjer det ytterligare 6 till 7 år innan jag byter till en elbil. Då hoppas jag att den har utvecklats ytterligare och att den är överkomlig i pris.

Willy Nilsson

LÄS MER:Branschen: “Sänk trängselskatt för laddbilar”

LÄS MER:Jätteanläggning för vätgas planeras i Lysekil

LÄS MER:Högt elpris en anledning att se över sitt avtal

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS